
Med relativt små insatser reducerades ledtiderna från order till leverans mellan 30 – 50 % på de mest frekventa produkterna. Förutom kortare responstid på order reducerades även lagervärden och PIA och det gör ju inte det hela sämre.
Visst känns det härligt att ha uppnått ett resultat som ”sticker ut” utifrån en knepig utmaning. Jag har förmånen att sedan drygt ett år leda Operations på ett företag som arbetar med mycket små volymer samtidigt som i princip allt är ”skräddarsydda” finmekaniska konstruktioner med mycket höga krav på toleranser och precision generellt.
Utmaningen för 2011 låg i att minska ledtiderna för att på detta sätt förbättra responstiderna för Kundernas önskemål om få sina leveranser på kortare tid.
I dessa lägen gäller det att välja rätt väg, d.v.s. inte försöka genomföra allt på en gång genom att angripa på bred front utan identifiera var mest kan vinnas med begränsade men effektiva insatser – resurser är ju som bekant en begränsad tillgång, eller hur?
Det är oftast de enkla lösningarna som ger snabbast och störst effekt, det s.k. ”finliret” är det som kommer som nästa steg för justera till detaljerna och jobba sig mot det optimala.
Planen var enkel, skapa ökad framförhållning och struktur på nödvändig information till produktionsapparaten och se till att den proaktiva samverkan mellan de kritiska funktionerna inom Operations var bästa möjliga.
Nyckeln till framgång är 110 % Kundfokus – produktionsapparaten är en servicefunktion och skall utföra det som vunnits i form av affärer, detta är en självklarhet. För att ha en bra framförhållning inleddes veckovisa avstämningsmöten tillsammans med Marknadsavdelningen för att få en samsyn på som vad som fanns i form av kommande affärer och potentiella affärsmöjligheter. Detta gjorde att beredskapen förbättrades rejält i alla led, t.ex. planering, inköp och produktionsteknik.
Vad blev då resultatet? Ja, på mindre än 12 månader reducerades ledtiderna från order till leverans mellan 30 – 50 % på de mest frekventa produkterna.
Nu återstår ”finliret” men med relativt små insatser gjordes den stora förbättringen.
Förutom kortare responstid på order reducerades lagervärden och naturligtvis även PIA och det gör ju inte det hela sämre, eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar