lördag 9 februari 2013

- Du Chef, är du bekväm i gråzonen?

Hur tänker du som chef - det finns inga gråskalor i ledarskap, bara svart och vitt?
Som chef ställs du inför många utmaningar, i komplexa situationer där lösningen inte är given är det viktigt att känna sig bekväm i sin ”gråzon” och kunna improvisera fram de lösningar som krävs för medarbetarna så att deras arbete skall rulla på – hur bekväm är du i din gråzon?


Som chef lutar du dig ofta mot de rutiner och instruktioner som finns i verksamhetens ledningssystem eller andra regelverk, ibland officiella – ibland inofficiella. När ”det bränner” till är det enkelt för medarbetarna att få direktiv utifrån detta ramverk – jag brukar kalla detta för de ”vita och svart” zonerna, dvs. där det enkelt och tydligt går att förstå vad som är rätt att göra vid olika situationer, dvs. ”svart eller vitt”.

Vad händer då om en utmaning uppstår som är ny för verksamheten eller en kombination av händelser skapar en situation som kanske inte fångas upp av ramverket eller av ditt dagliga agerande? Ja, dessvärre verkar det som att en del chefer tappar konceptet och antingen fortsätter att hänvisa till samma rutiner, regler eller processer som tidigare trots att dessa inte fångar upp frågeställningen eller så ger de inget direktiv alls med effekten att osäkerheten ökar, tempot i verksamheten sjunker, frustrationen bland medarbetarna ökar och risken för felaktiga beslut utan kontroll är överhängande.

Det är här praktiserandet av management i ”gråzonen” kommer in, dvs. konsten att få saker att hända i nya situationer utan att medarbetarna hinner känna frustration eller oro men framför allt att verksamheten kan fortsätta framåt med sina aktiviteter i oförminskad styrka.

Nyckeln till ”den bekväma gråzonen” grundar sig i att känna sig trygg i sin chefsroll, i praktiken innebär detta förmågan att känna av stämningen, känna till potentialen bland medarbetarna och sist men inte minst kunna improvisera beslutsformer som visserligen kanske ”stretchar” ramverket men fortfarande är kontrollerbara och inte äventyrar verksamheten.

Det värsta du kan göra är att helt blunda inför den uppkomna situationen och inte göra något alls eller hänvisa till något som inte finns i form av stöd och på det sättet tro att det hela skall ”rinna ut i sanden”. Våga lyssna av, våga gå in i problemet och framför allt våga se till att situationen verkligen får sin lösning.

– Känner du inte igen dig i något av detta är du antingen en bra chef som står på breda ben eller så är du illa ute utan att veta om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar