
Dags att se över organisationen och fördela ansvar? Hur skall du bäst tydliggöra uppdrag per funktion? Jag har arbetat i olika organisationer, några där s.k. funktionsbeskrivningar ger ramarna och några där s.k. befattningsbeskrivningar fått råda.
Vilket är då smidigast?
Ja, det är kanske en smaksak, för min del ser jag flest fördelar med funktionsbeskrivningar. Genom att definiera upp ansvar på detta sätt beskriver du ansvaret för hela funktionen till skillnad mot befattningsbeskrivningar som skall beskriva ansvar per befattning i funktionen.
Jag ser betydligt större risk att något ”ramlar mellan stolarna” i ansvarsfördelning……för att inte tala om insatsen som krävs för att hålla alla befattningsbeskrivningar uppdaterade och se till att det finns logik och stringens mellan de olika rollerna när kraven på hela funktionen ändras.
Funktionsbeskrivningar ställer möjligen större krav på den som är chef för funktionen och skall fördela ansvaret i sin funktion.
En annan fördel som jag ser med funktionsbeskrivningar är att gränssnitten och ansvarsfördelningen mellan företagets olika funktioner blir enklare att överblicka med funktionsbeskrivningar.
….men som sagt, det är en smaksak i slutänden……
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar