onsdag 9 mars 2011

Processorientera verksamheten – något ditt företag inte vill missa!


Om du tror att en processorienterad verksamhet skulle bidra positivt till ditt företags fortsatta utveckling så är du på rätt väg!

Varför skall man Processorientera eller göra en processkartläggning med visualiserat flöde?

Ja, kort sagt är det fråga om att fokusera verksamheten på kundnytta genom att säkerställa att allt som utförs bidrar till ”leveransen” och tillför värde för kunden, vare sig det gäller en produkt eller tjänst. Vi vill helt enkelt identifiera och ta bort alla onödiga kostnader. Detta känner du säkert igen genom Lean filosofin, eller Lean administration och en bra grund för att arbeta enligt Lean är alltså en processkartläggning.
Att processorientera din verksamhet genom en processkartläggning innebär att du sätter arbetssättet i fokus vilket ger en bättre helhetssyn av vad som utförs och hur det utförs i organisationen.
Förbättringsområden blir enklare att identifiera och det blir också lättare för alla som arbetar i processen att förstå varför vissa förbättringar måste utföras.
Medarbetarna har lättare att finna sin roll och plats i kedjan i en processorienterad verksamhet vilket innebär att den enskilde individen ser sitt bidrag till kundnyttan på ett tydligt sätt.
Genom att involvera dina medarbetare i en processkartläggning skapar du förutsättning för ett ökat engagemang generellt. Ett kontinuerligt förbättringsarbete av processerna innebär att du lägger grunden för att arbeta enligt Lean.

En spännande resa mot Lean
Att utveckla ditt företag mot en processorienterad verksamhet är en resa som är mycket spännande och stimulerande. Arbetet och resurserna som läggs ner ”återbetalas” snabbt genom att din verksamhet blir enklare att styra, utveckla och rusta för nya utmaningar.

Du kanske vill ”mjukstarta” utvecklingen av din verksamhet, då är processutveckling det första steget. Processutveckling är till skillnad mot processorientering ett förbättringsarbete där fokus ligger på att titta på utvalda processer inom din verksamhet utan att gå djupare in på att förändra den befintliga organisationen. I en verksamhet där arbetet tidigare utförts utan uttalat processfokus är detta en smidig inkörsport mot ett företag med en processorienterad verksamhet.

Vi kan utgå från att konkurrensen i framtiden blir tuffare och kommer att kräva att din verksamhet har förmåga att anpassa sig snabbt till nya scenarier. Kort sagt, du måste effektivisera i dina led.
En processorienterad verksamhet öppnar för tydligare identifiering av GAP’s för nödvändiga kompetenser och kapabiliteter som kommer att behövas för att supporta processerna framöver .

Oavsett om du har en verksamhet som förmedlar tjänster eller omfattar egen produktutveckling så har du med all säkerhet att starkt behov av en processkartläggning av verksamheten, inte minst för att starta ett kontinuerligt förbättringsarbete – Lean.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar