
En processorienterad verksamhet öppnar nya dörrar för ett logiskt överskådligt sätt att kontinuerligt anpassa och effektivisera verksamheten för nya utmaningar.
Dina processer behöver processtöd och skall självklart ”matas” med resurser i olika former.
Med resurser menar jag:
1. Resurser med avseende på kapacitet
2. Resurser med avseende på kompetens
3. Resurser med avseende på det som krävs i form av olika stöd.
Det första innebär de medarbetare som skall arbeta i processen, dvs. efterfrågad kapacitet vid olika tillfällen över tiden.
Det andra är kort och gott, vilken typ av kompetens behövs för att arbeta i processen, vilken kompetensprofil efterfrågas, detta är en kritisk faktor för att få processen att fungera och initierar självklart behov av utbildningsaktiviteter och liknande.
Det tredje är de metoder & ”verktyg” som behövs för att utföra arbetet.
Metoder & ”verktyg” innebär i detta fall t.ex. mjukvaror för olika ändamål, mallar, olika metodiker, speciella utrustningar som är nödvändiga för att utföra uppgiften etc., dessa metoder och verktyg måste vårdas och utvecklas i takt med nya utmaningar för verksamheten.
Det viktigaste är att inte göra saker krångligare än vad det är – praktisk syn kring processerna är nyckeln till framgång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar