tisdag 22 mars 2011

Supporta dina processer med relevant processtöd


En processorienterad verksamhet öppnar nya dörrar för ett logiskt överskådligt sätt att kontinuerligt anpassa och effektivisera verksamheten för nya utmaningar.
Dina processer behöver processtöd och skall självklart ”matas” med resurser i olika former.

Med resurser menar jag:

1. Resurser med avseende på kapacitet
2. Resurser med avseende på kompetens
3. Resurser med avseende på det som krävs i form av olika stöd.

Det första innebär de medarbetare som skall arbeta i processen, dvs. efterfrågad kapacitet vid olika tillfällen över tiden.

Det andra är kort och gott, vilken typ av kompetens behövs för att arbeta i processen, vilken kompetensprofil efterfrågas, detta är en kritisk faktor för att få processen att fungera och initierar självklart behov av utbildningsaktiviteter och liknande.

Det tredje är de metoder & ”verktyg” som behövs för att utföra arbetet.
Metoder & ”verktyg” innebär i detta fall t.ex. mjukvaror för olika ändamål, mallar, olika metodiker, speciella utrustningar som är nödvändiga för att utföra uppgiften etc., dessa metoder och verktyg måste vårdas och utvecklas i takt med nya utmaningar för verksamheten.

Det viktigaste är att inte göra saker krångligare än vad det är – praktisk syn kring processerna är nyckeln till framgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar