söndag 7 mars 2010

Lean är egentligen bara ett annat namn för Kontinuerliga Förbättringar !


Graden av intresse kring Lean är något som hela tiden varierar. Lean filosofi i produktion har vi vant oss med och det finns även litteratur som berör s.k. Lean Administration.

Det finns alltid utrymme att försöka få något, som typ Lean, att framstå som något mycket mer avancerat än vad det egentligen är – Ett kontinuerligt förbättringsarbete, ofta utifrån ett PDCA-perspektiv!
För den som inte känner till detta begrepp så betyder det helt enkelt ”Plan-Do-Check-Act”. Man skulle kunna säga att ’kärt barn har många namn’.

I grund och botten behöver man veta hur man arbetar i nuläget och detta sker vanligtvis med en arbetsflödeskartläggning,ofta kallat processkartläggning eller processorientering.
För att kunna starta ett förbättringsarbete behövs en processägare eller på Lean språk, en värdeflödesledare, sedan är det bara att dra igång förbättringsarbetet MEN för att detta skall bli fruktbart krävs förstås ett strukturerat arbetssätt.

Ofta saknas kunskap om hur man värderar värdena i flödet och ännu mindre förmågan att kunna mäta förbättringar.

Ett tips är dock att inte göra saker svårare än vad det är, mao ”-Keep it simple!”

Det viktigaste är att man bestämmer sig för att förbättra i sin verksamhet, sedan är det en smaksak om man skall kalla det Lean, kontinuerligt förbättringsarbete eller ”eliminering av icke värdeskapande aktiviteter”.

/Gunnar Edqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar