
Alla företag måste bedriva ett strategiskt förbättringsarbete för att överleva, detta gäller allt från kompetensförsörjning till ”verktyg” och metoder för att upprätthålla en bra effektivitet.
De flesta företag anser sig driva rätt förbättringsaktiviteter och hänvisar gärna till att detta står högst på agendan från ledningsgruppnivå och ner i organisationen.
Dessvärre underskattas arbetet med att säkerställa att dessa insatser är tydligt kopplade till de aktiviteter som faktiskt är avsedda att föra verksamheten framåt, dvs. det som är planerat att ske i form av försäljning på en viss marknad under ett visst tidsperspektiv .
Konsekvensen blir att investerade resurser dessvärre bara resulterar i suboptimerade insatser.
Det är direkt avgörande att det finns en stringens mellan marknadsplaner och hur detta måste supportas av organisationen in övrigt. Istället kommuniceras visioner och ”luddiga” mål ut i verksamheten utan att det finns verktyg att uppnå optimala insatser i uppbyggnad av kapabilitet och kompetens.
I denna blogg lyfter jag upp ämnen som ofta anses vara grundbultarna i en verksamhet, dvs. säkerställande av resurser, kompetens och stödet för utförandet av arbetet, metoder & ”verktyg”. Formen för utövandet av management, ett målinriktat förbättringsområde, samverkan mellan resurserna är områden som också kommer att ventileras.
Syftet är förstås att kunna diskutera ämnena med konstruktiva kommentarer. Om du tycker att jag missar något ämne så kontakt mig gärna via min email som finns i min profilinformation.
/ Gunnar Edqvist